Dodawanie wpisu do WordPress

Każdy z nas kiedyś zaczyna blogowanie. Warto by na samym początku nie popełnić żadnych błędów, czy nie pominąć jakiegoś małego szczegółu. Właśnie dlatego powstał ten post. Jeżeli jesteś obeznana lub obeznany z WordPressem to możesz poczytać inne wpisy dotyczące tego systemu. Jeżeli zaczynasz, to ten wpis jest właśnie dla Ciebie.

Tworzenie nowego wpisu w WordPress

  • Zaloguj się do swojego WordPressa. Adres logowania do wordpressa wygląda zazwyczaj tak: nazwa-domeny.pl/wp-admin.
  • Po wpisaniu tego adresu otworzy się okno logowania. Wprowadź tam swój login i hasło.
  • Wybierając z lewego menu zakładkę Wpisy przejdziesz do panelu ze wszystkimi wpisami w Twoim blogu.
  • Kliknij w przycisk Dodaj nowy. Znajduje się on na górze obok nazwy podstrony na której jesteś.
  • Przed Tobą otworzył się edytor treści. Jeżeli masz najnowszą wersję WordPress to na 90% jest to Gutenberg – edytor treści.
  • Wprowadź treść wpisu / aktualności / posta.
Dodawanie wpisu do WordPress - dodawanie wpisu wordpress 001

Dodawanie i edycja treści wpisu

Warto poświęcić kilka słów na temat samego dodawania i edycji treści. Gutenberg to dość rozbudowany edytor blokowy, który pozwala w prosty sposób dokonywać edycji i redakcji treści. Warto wykorzystywać jego możliwości i korzystać z gotowych bloków. Nie potrzebujesz tak naprawdę zaawansowanych rozszerzeń, czy modułów do podstawowej edycji treści.

Blok możesz dodać aż na trzy sposoby:

  • w lewym górnym rogu wybrać ikonę plusa w kółku,
  • pod edytowanym blokiem pojawia się niebieski plus w kółku,
  • po prawej stronie wprowadzanej treści również pojawia się znak plusa w kółku.

Najpopularniejszymi z nich będą:

Paragraf

Czyli zwykły akapit, taki jaki jest dostępny w większości zaawansowanych edytorów tekstowych. Gutenberg automatycznie po kliknięciu klawisza Enter będzie tworzył nowy paragraf. O sensowności tego rozwiązania nie ma co dyskutować – tak jest i już. Jeżeli chcesz przejść do nowej linii bez tworzenia nowego paragrafu to wykorzystaj skrót klawiszowy Shift+Enter. W ten sposób przejdziesz do nowej linii bez tworzenia nowego paragrafu.

Nagłówek

Nagłówki służą do dzielenia treści, czytelnika mają informować o pewnym fragmencie lub wycinku tekstu na dany temat. Niesamowicie upraszczają skanowanie tekstu w poszukiwaniu informacji. Wykorzystywane są przez algorytmy wyszukiwarek takich jak Google oraz aplikacje pomagające osobą niedowidzącym i niewidomym.

Warto żebyś wiedziała lub wiedział, że istnieje parę stopni nagłówków. Mianowicie wyróżniamy nagłówki od poziomu pierwszego do poziomu szóstego. W kodzie oznaczane są w następujący sposób

  • <h1> – Najważniejszy nagłówek. W WordPress jest to w 90% nazwa wpisu. Także nie dodawaj kolejnych nagłówków h1. Chyba, że wiesz co robisz i robisz to celowo.
  • <h2> – <h6> – Nagłówki niższych poziomów. Tworzą one wewnętrzną strukturę tekstu. Z mojego doświadczenia warto zachować ich hierarchię. Oznacza to, że jeżeli wspominasz o jakimś zagadnieniu w nagłówku drugiego stopnia, to wyszczególniając jakąś treść warto umieścić ją w nagłówku trzeciego stopnia. Oczywiście jeżeli ona dotyczy tego co znajduje się w nagłówku drugim.

Lista numerowana i lista wypunktowana

Listy bardzo pomagają ustrukturyzować tekst. Także jeżeli chcesz zrobić listę numerowaną lub punktowaną to nie używaj myślników, nie wpisuj cyferki z kropką, skorzystaj z bloków Gutenberga to tworzenia list. Mała uwaga, po wpisaniu tekstu i wciśnięciu klawisza Enter cały czas znajdujesz się w liście. Aby opuścić listę wystarczy, że klikniesz Enter bez wprowadzania wcześniej tekstu.

Obrazy i Galerie

Najważniejsze o czym należy pamiętać w obrazach i galeriach to nazewnictwo plików. Także unikaj polskich liter i stosuj myślniki zamiast spacji. Z mojego doświadczenia lepiej jest używać obrazów w formacie JPEG, ale jeżeli sytuacja wymaga użycia pliku PNG to oczywiście możesz z niego skorzystać.

Przy dodawaniu obrazów pamiętaj o tym, że nie muszą one być w ogromnej rozdzielczości, warto więc przeskalować obrazy przed dodaniem ich na stronę. Sprawdź rozdzielczość swojego ekranu, jeżeli korzystasz z rozdzielczości FullHD to ekran wyświetla obraz w rozdzielczości 1920×1080. Dobierz przed publikacją parę zdjęć w różnych rozdzielczościach, żeby ocenić, które z nich są według Ciebie wystarczająco duże do komfortowego przeglądania. Z mojego doświadczenia dodanie obrazu o dłuższym boku 1000 pikseli jest wystarczające.

Żeby zadbać o wielkość zdjęcia możesz skorzystać z darmowego optymalizatora zdjęć Short Pixel. Korzystając z tego linka otrzymasz dodatkowo miesięcznie 100 kredytów na optymalizację zdjęć – https://shortpixel.com/free-sign-up-referrer/referrer/766097 – Na tym blogu korzystam również z wtyczki oferowanej przez tą firmę. Dzięki wtyczce zapewniam sobie optymalizację zdjęć podczas dodawania ich na stronę.

Przy dodawaniu obrazów lub galerii warto jeszcze uzupełnić alternatywny opis zdjęcia oraz jego tytuł. Alternatywny opis wyświetli się w momencie, gdy nie uda się załadować obrazu, opisz w paru słowach co jest na obrazie.

Więcej

Blok więcej w różnych motywach może się różnie zachowywać. Jego podstawowym zastosowaniem jest wydzielenie wstępu do tekstu od samego tekstu. Treść, która znalazła się przed tym blokiem jest najczęściej wyświetlana jako wstęp do tekstu w widoku bloga lub kategorii (wypis).

Na co trzeba uważać przy edycji wpisów WordPress

Pomimo, że ten edytor jest naprawdę prosty, to można narobić sobie problemów. Poniżej wymienię parę z nich.

Kopiowanie treści z różnych edytorów tekstowych lub stron

WordPress rozwinął się niesamowicie i bardzo rzadko pojawiają się w nim problemy z kopiowaniem treści z programów takich jak Microsoft Word, Libre Office Writer, Open Office Writer i Google Docs. Jednak trzeba uważać czy przypadkiem nie kopiując treści z edytorów nie kopiujemy również formatowania. Żeby mieć pewność można skorzystać z opcji wklejania bez formatowania.

Żeby wkleić tekst bez formatowania możesz skorzystać ze skrótu klawiszowego Ctrl+Shift+V. Innym sposobem jest przekopiowanie tekstu najpierw do prostego edytora, jakim jest na przykład Notatnik. Potem kopiować tekst bezpośrednio z Notatnika.

WordPressowe wpadki

Kto pracował przy administracji ten wie co czasem dzieje się w plikach z tekstem. W Internecie nie możemy pozwolić sobie na takie przypadki. Telegraficznym skrótem:

  • Żeby wypośrodkować tekst nie stosuj spacji,
  • Nie przesuwaj tekstu za pomocą spacji,
  • Jeżeli chcesz skorzystać z nierozłącznej spacji to musisz w kodzie umieścić specjalny znacznik &nbsp; ,
  • Justowanie treści to nie zawsze najlepszy pomysł, przez to na różnych urządzeniach tekst może być nieczytelny.

Opcje wpisu

Po wprowadzeniu treści przyszła pora na ustawienia. Ustawienia wpisu znajdują się po prawej stronie ekranu. Jeżeli ich nie widzisz to kliknij w ikonkę koła zębatego w prawym górnym rogu ekranu. Wybierz zakładkę Dokument.

Tutaj ustawisz opcje wyświetlania, datę publikacji, format wpisu (w większości przypadków standardowy wpis). Jeżeli zajmujesz się wprowadzaniem treści to pamiętaj o zmianie autora.

Przypisanie wpisu do kategorii i dodanie tagów. Tutaj wielka prośba i rada dla Ciebie. Nie dodawaj wpisu do wszystkich możliwych kategorii i nie oznaczaj go wszystkimi możliwymi tagami. Będzie to potem nieczytelne dla odbiorców i może generować problemy z widocznością w wyszukiwarkach internetowych.

Dodaj jeszcze obrazek wyróżniający. Warto abyś określiła lub określił sobie standardowy rozmiar obrazków wyróżniających. Ja przyjąłem u siebie na blogu rozmiar 1200×628. Nie jest on przypadkowy. Dzięki temu może być wykorzystywany przez media społecznościowe jako obraz wyróżniający przy publikacji na Facebook, LinkedIn i Twitter. Postaraj się też aby w przypadku przycięcia obrazka do kwadratu (wyniki mobilne w Google) obraz był czytelny.

Jeżeli korzystasz z wtyczek SEO do WordPressa to pamiętaj o sprawdzeniu meta danych wpisu oraz danych OpenGraph.

Publikacja wpisu

  • Przed publikacją wpisu skorzystaj z opcji Podejrzyj
  • Jeżeli jeszcze nie chcesz publikować to zapisz wpis jako Szkic
  • Aby opublikować kliknij przycisk Opublikuj
  • Jeżeli wybierzesz datę w przyszłości to kliknij przycisk Zaplanuj

Default image
Roman Rozenberger
Specjalista SEM, SEO i PPC. Założyciel i autor na blogu dwapiksele.pl.

Zostaw komentarz

Pixelowy Newsletter

Zapisz się do newslettera i otrzymuj na bezpośrednio swoją skrzynkę pocztową najnowsze artykuły, poradniki, cheklisty i materiały.

Nie, dziękuję