Konfiguracja i instalacja Google Analytics 4 z Google Tag Manager – Kompletny przewodnik na start

W ostatnim kwartale 2020 roku Google dokonał zmiany nazwy swoich usług APP+WEB na Google Analytics 4 i oficjalnie wyszedł z wersji beta (według danych od Google). Oznacza to, że od teraz domyślną usługą (podczas tworzenia konta lub usługi) jest GA4. Jest to całkowicie odnowiona platforma (w porównaniu do poprzednich wersji). Nowy interfejs, nowy szablon tagów w Menedżerze tagów Google, nowy model danych itp.

W tym przewodnik przeprowadzę Cię przez jeden z podstawowych i fundamentalnych tematów, czyli jak zainstalować Google Analytics 4 za pomocą Google Tag Manager.

Tworzenie usługi i strumienia danych w Google Analytics 4

Żeby utworzyć nową usługę przejdź do sekcji Administracja (koło zębate w lewym dolnym rogu ekranu) i w kolumnie Usługa kliknij w przycisk +Utwórz usługę.

Tworzenie nowej usługi w Google Analytics
Tworzenie nowej usługi w Google Analytics

Następnie wprowadź nazwę dla nowej usługi. Może to być nazwa Twojej witryny, firmy, marki itp. Wybierz kraj swojej firmy, strefę czasową raportów i główną walutę, w której działa Twoja firma.

Konfiguracja Usługi Google Analytics 4 - szczegóły usługi
Konfiguracja usługi Google Analytics 4 – szczegóły usługi

Następnie naciśnij Dalej, odpowiedz na kilka pytań, kliknij w niebieski przycisk Utwórz i twoja nowa usługa będzie gotowa.

Konfiguracja Usługi Google Analytics 4 -
Konfiguracja usługi Google Analytics 4 – informacje o firmie

Następnym krokiem jest skonfigurowanie pierwszego strumienia danych. Jest to źródło danych, z którego zdarzenia będą przesyłane do Twojej usługi Google Analytics 4. W jednej usłudze można mieć wiele źródeł danych. Na przykład 2 usługi internetowe, 1 dla aplikacji na Androida i 1 dla aplikacji na iOS.

Tworzenie strumienia danych GA4 dla strony internetowej

W tym poradniku skupimy się na śledzeniu działań użytkowników na stronie internetowej.

Aby utworzyć strumień danych Google Analytics 4 dla strony internetowej wybierz z menu konfiguracji usługi Strumienie danych, następnie wybierz na ekranie Sieć (Web)

Tworzenia strumienia danych ze strony internetowej w Google Analytics 4
Tworzenia strumienia danych ze strony internetowej w Google Analytics 4

Następnie wprowadź adres URL swojej witryny internetowej (na przykład https://dwapiksele.pl). Zauważ, że protokół https jest domyślnie wybrany. Jeżeli Twoja strona nie korzysta z SSL to przełącz tę opcją na http. Następnie wprowadź nazwę swojej witryny.

Opcje pomiaru zaawansowanego w Google Analytics 4
Opcje pomiaru zaawansowanego w Google Analytics 4

Tworząc strumień danych internetowych w Google Analytics 4, masz możliwość włączenia lub wyłączenia opcji Pomiar zaawansowany. Ma on pomóc marketerom w uzyskaniu jak największej liczby zdarzeń w raportach bez konieczności współpracy z programistami czy konfigurowania ich w Google Tag Manager.

Domyślnie ta funkcja jest włączona i automatycznie śledzi następujące zdarzenia:

  • Wyświetlenie strony (nazwa zdarzenia: page_view).
  • Przewiń (nazwa zdarzenia: scroll).
  • Kliknięcie linku wychodzącego (nazwa zdarzenia: click z parametrem outbound: true).
  • Wyszukiwanie w witrynie (nazwa zdarzenia: view_search_results).
  • Zaangażowanie w wideo (events: video_start, video_progress, video_complete).
  • Pobieranie pliku (nazwa zdarzenia: file_download).

Jeśli chcesz, możesz indywidualnie wyłączać lub włączać zdarzenia. Możesz to zrobić, klikając ikonę koła zębatego w sekcji Pomiar zaawansowany, a następnie klikając przyciski przełączające.

Pomiar zaawansowany w Google Analytics 4
Pomiar zaawansowany w Google Analytics 4

Jeżeli wszystko ustawiłeś to kliknij w przycisk Utwórz strumień.

Tworzenia strumienia danych w Google Analytics 4
Tworzenia strumienia danych w Google Analytics 4

Po utworzeniu strumienia danych znajdziesz się na ekranie Szczegóły strumienia danych z internetu, gdzie znajdziesz identyfikator pomiaru (Measurement ID), czyli kod trackingowy, który trzeba będzie podać w następnych krokach konfiguracji z wykorzystaniem Google Tag Manager.

Konfiguracja i instalacja Google Analytics 4 z Google Tag Manager - Kompletny przewodnik na start - podstawowa konfiguracja ga4 gtm 006 002
Identyfikator pomiaru Google Analytics 4

Instalacja Google Analytics 4 z wykorzystaniem Google Tag Manger

Skoro mamy już nasz identyfikator śledzenia możemy dodać teraz tag Google Analytics 4 w Google Tag Manager. Jeżeli nie masz jeszcze swojego konta Google Tag Manager, to możesz je utworzyć korzystając z instrukcji tworzenia konta Google Tag Manger.

  • Przejdź do swojego Google Tag Manager i utwórz nowy Tag wybierając Tagi. Następnie Nowy > Konfiguracja Tagu > Google Analytics: Konfiguracja GA4.
  • Wklej identyfikator pomiaru z Google Analytics 4 do pola identyfikatora w Google Tag Manager.
  • Jeżeli chcesz automatycznie śledzić wyświetlania strony (page_view), to pozostaw zaznaczone pole „Wyślij zdarzenie wyświetlenia strony po załadowaniu tej konfiguracji„. W przypadku gdy chcesz samodzielnie wywoływać page_view – np. na stronach typu one-page – to zastanów się nad tym, czy lepiej nie wdrożyć samodzielnie zdarzeń page_view.
  • Jako regułę wybierz Wyświetlenie strony.
Konfiguracja tagu GA4 w Google Tag Manager
Konfiguracja tagu GA4 w Google Tag Manager

Sprawdzenie tagu GA4 w trybie podglądu GTM

Po podstawowej konfiguracji strumienia danych, przed publikacją warto sprawdzić czy stworzony przez Ciebie tag jest wywoływany. Żeby tego dokonać wybierz przycisk Podgląd w prawym górnym rogu ekranu.

Konfiguracja podglądu GTM
Konfiguracja podglądu GTM

Po włączeniu podglądu powinien pojawić się nowy tag GA4.

Konfiguracja i instalacja Google Analytics 4 z Google Tag Manager - Kompletny przewodnik na start - podstawowa konfiguracja ga4 gtm 009 001

Testowanie i debugowanie GA4

Po skonfigurowaniu zdarzeń pora je przetestować. Podstawową funkcją stworzoną do debugowania danych GA 4 jest sekcja DebugView. Możesz go znaleźć w lewym dolnym rogu interfejsu Google Analytics 4.

Włączenie podglądu do testów - DebugView w Google Analytics 4
Włączenie podglądu do testów – DebugView w Google Analytics 4

Najprawdopodobniej nie zobaczysz tam żadnych danych. Jest to spowodowane tym, dane w DebugView są widoczne tylko wtedy, gdy włączony jest tryb debugowania w GA4. Nie mieszaj tego z trybem podglądu i debugowania Menedżera tagów Google. To dwie różne bestie.

Dane w DebugView są widoczne tylko wtedy, gdy włączony jest tryb debugowania w GA4

Tryb debugowania możesz włączyć na parę sposobów:

W Google Tag Manager możemy dodać ten parametr w ustawieniach naszego tagu. Żeby to zrobić przejdź do konfiguracji przed chwilą stworzonego tagu GA4.

Rozwiń Pola do ustawienia, dodaj wiersz. W polu Nazwa pola wpisz debug_mode, a w wartość wpisz true. Zapisz teraz tag.

Włączenie trybu debug_mode GA4 poprzez GTM
Włączenie trybu debug_mode GA4 poprzez GTM

Ponieważ pracujemy z Menedżerem tagów Google, włączenie trybu podglądu GTM automatycznie ustawia tryb debug_mode na wartość true, dzięki czemu dane zaczną się pojawiać w GA4 DebugView.

Czyli korzystając z podglądu Google Tag Manager nie musisz nic więcej robić 😉 .

Kiedy zaczniesz widzieć dane ze strony w trybie debugowanie (inaczej trybie testowania) możesz kliknąć na każde zdarzenie i sprawdzić jego parametry.

Tryb debugowania w GA4
Tryb debugowania w GA4

Niestety nie jest aż tak pięknie i różowo. Tryb debugowania ma czasem dziwne opóźnienia (nawet do kilku minut) zanim pojawią się w nim jakieś informacje. Także cierpliwie czekamy z kubkiem melisy i kawą, gdy już zacznie działać. Czasami pomaga odświeżenie strony internetowej.

Warto sprawdzić czy mamy wybrane poprawnie urządzenie do debugowania (w moim przypadku była to przeglądarka Mozilla. Urządzenie debugowania można zmienić w lewym górnym rogu pulpitu DebugView.

Publikowanie kontenera

Skoro koniguracja Google Analytics 4 przebiegła pomyślnie, sprawdziliśmy ją w trybie testowym (trybie debugowania) to nie pozostaje nam nic innego jak … opublikowanie kontenera korzystając z przycisku Prześlij w prawym górnym rogu ekranu.

Default image
Roman Rozenberger
Specjalista SEM, SEO i PPC. Założyciel i autor na blogu dwapiksele.pl.

2 komentarze

  1. Super! Przydałaby się kontynuacja jak dodać zdarzenia z GTM do GA4! Pozdrawiam

Zostaw komentarz

Pixelowy Newsletter

Zapisz się do newslettera i otrzymuj na bezpośrednio swoją skrzynkę pocztową najnowsze artykuły, poradniki, cheklisty i materiały.

Nie, dziękuję