Instalacja kodu śledzenia Google Analytics na Stronie

Żeby zobaczyć dane w Google Analytics trzeba dodać na naszą stronę kod śledzenia. Dla jednych jest to trudniejsze, dla innych prostsze. Tutaj przeczytasz jak samodzielnie dodać kod śledzenia do strony internetowej.

Pobranie kodu śledzenia Google Analytics

Jeżeli posiadasz już konto Google Analytics i dokonałaś lub dokonałeś podstawowej konfiguracji Google Analytics to teraz przyszedł czas na instalacje kodu śledzenia dla usługi. Żeby odnaleźć kod zaloguj się do Google Analytics przejdź do widoku administracyjnego, wybierz Informacje o śledzeniu. Po rozwinięciu menu wybierz zakładkę Kod śledzenia.

Kod śledzenia Google Analytics

Kod śledzenia znajduje się w głównej części ekranu. Tam też jest instrukcja, w którym miejscu powinien znaleźć się kod analyticsa.

Globalny tag witryny (gtag.js)

Ten kod powinien znaleźć się pomiędzy znacznikami <head> każdej podstrony w serwisie internetowym. Jeżeli nie zostanie on dodany na każdej podstronie, to w raportach pozyskiwania pojawi się nazwa domeny Twojej strony. Chyba że w ustawieniach usługi w zakładce Lista wykluczeń witryn odsyłających masz wpisaną swoją domenę. Wtedy taki ruch zostanie przypisany do bezpośrednich wejść na stronę. Tę sytuację możesz zobaczyć na obrazku poniżej.

Instalacja kodu śledzenia Google Analytics na Stronie - instalacja kodu sledzenia google analytics 003

Dlatego właśnie tak ważne jest to abyś umieściła lub umieścił kod śledzenia na wszystkich podstronach serwisu.

Dodawanie kodów Google Analytics na stronę

Zanim dodasz kod śledzenia na stronę

Zanim zaczniesz dodawać kod na swoją stronę internetową lub do swojego sklepu internetowego sprawdź czy nie ma on możliwości integracji poprzez aktywację jakiegoś modułu i dodanie identyfikatora śledzenia. Uprości i przyspieszy znacznie zadanie. Dodatkowo pominiesz tą nieprzyjemną część związaną z edycją kodu strony. Co na początku może być wymagające uwagi i jest ingerencją w kod strony, którą ktoś wcześniej przygotował.

Dodawanie Google Analytics w Blogspot.com (Blogger)

Blogger jest darmowym serwisem blogowym stworzonym w roku 1999 przez Pyra Labs. Google w 2003 roku przejął ten serwis. Adresy tych blogów najczęściej znajdują się w domenie blogspot.com.

Blogger ma swoją integrację, żeby ją aktywować wykonaj następujące kroki:

  1. Zaloguj się do bloggera.
  2. Wybierz swojego bloga, na którym chcesz zainstalować Google Analytics.
  3. Przejdź do zakładki Ustawienia.
  4. Wybierz Identyfikator usługi w Google Analytics.
  5. Wprowadź identyfikator usługi Google Analytics.
  6. Zapisz ustawienia.

Jeżeli korzystasz ze starszej wersji Bloggera to zabieg jest dosyć podobny. Jedyne co się zmienia to po rozwinięciu zakładki Ustawienia wybierz zakładkę Inna. Tam na dole znajduje się pole Identyfikator usługi internetowej Analytics – dodaj identyfikator i zapisz ustawienia.

Dodawanie Google Analytics w WordPress.com

WordPress.com to platforma do samodzielnego publikowania, która jest popularna wśród blogerów. Jest własnością Automattic Inc. Działa na zmodyfikowanej wersji WordPress.org, oprogramowania typu open source używanego przez blogerów, twórców stron internetowych i sklepów.

Żeby aktywować możliwość dodania kodu Google Analytics należy niestety wykupić plan Premium, którego koszt roczny to 399 zł. Żeby dodać kod Analytics do WordPress.com należy:

  1. Zaloguj się do wordpress.com.
  2. Wybierz zakładkę Narzędzia.
  3. Z rozwiniętego menu wybierz Marketing.
  4. Z górnego menu wybierz Aktywność w witrynie.
  5. W polu Google Analytics wprowadź swój identyfikator śledzenia.
  6. Zapisz ustawienia.

Dodawanie Google Analytics do PrestaShop

PrestaShop to system sklepu internetowego. Dostępny jest na licencji Open Source. Instalacji kodu śledzenia można dokonać samodzielnie w kodzie, można skorzystać z płatnych rozszerzeń, ale istnieje też darmowe rozwiązanie

Żeby aktywować Google Analytics w PrestaShop należy:

  1. Zalogować się do panelu administracyjnego sklepu.
  2. Wybrać zakładkę Moduły.
  3. W zakładce moduły wybierz Module Manager.
  4. Wyszukaj moduł Analytics, którego autorem jest PrestaShop.
  5. Włącz moduł i przejdź do konfiguracji.
  6. Wpisz swój identyfikator śledzenia.
  7. Zapisz ustawienia.

Dodawanie Google Analytics do Shoper

Shoper to oprogramowanie dla sklepu internetowego działającym na licencji SaaS. Shoper posiada również wbudowaną integrację z Google Analytics i podstawowa instalacja kodów śledzących nie wymaga edycji kodu sklepu internetowego.

Żeby włączyć Google Analytics w Shoper należy:

  1. Zalogować się do panelu sklepu Shoper.
  2. Przejść do zakładki Konfiguracja.
  3. Wybrać w menu zakładkę Integracje.
  4. W integracjach przejść do zakładki Inne.
  5. Przejść do konfiguracji Google Analytics.
  6. Aktywować moduł.
  7. Wprowadzić identyfikator śledzenia.
  8. Wybrać silnik Universal Analytics.
  9. Włączyć Enhanced E-commerce.
  10. Włączyć Wsparcie dla sieci reklamowej Google.
  11. Zapisać zmiany.

Ręczne dodawanie kodu Google Analytics WordPress

WorpdPress to jeden z najpopularniejszych na świecie systemów zarządzania treścią (CMS) na licencji GNU General Public License. Wiele firm samodzielnie buduje na nim strony firmowe, blogi, a nawet fora i sklepy internetowe.

W przypadku WordPressa nie jest dostępna wbudowana funkcjonalność. Zapewniają ją dodatkowe wtyczki. Największym „minusem” tych wtyczek jest to, że część z nich chce połączyć się z Twoim kontem Google. Stanowczo odradzam taką integrację. Możesz skorzystać z wtyczek, możesz też samodzielnie dodać kod śledzenia do strony. Przypadek dodania kodu samodzielnie pokażę Ci poniżej.

Przed dodaniem kodu Google Analytics upewnij się, że pracujesz na motywie potomnym lub indywidualnie przygotowanym motywie. Zapewni to ciągłość działania w przypadku aktualizacji motywu. O motywach potomnych i jak je tworzyć przeczytasz na oficjalnej stronie WordPressa – https://developer.wordpress.org/themes/advanced-topics/child-themes/.

W pliku katalogu Twojego motywu potomnego lub przygotowanego indywidualnie (motywy znajdują się w katalogu /wp-content/themes/) znajdź plik header.php (jeżeli go nie ma to skopiuj go z motywu głównego).

Przed znacznikiem </head> dodaj kod śledzenia, który pobierzesz z konfiguracji Google Analytics.

Instalacja kodu śledzenia Google Analytics na Stronie - obraz

Edycja tego pliku nie jest zalecana przez część środowiska developerów WordPressa (i słusznie). Do integracji i wstawienia kodu możesz też skorzystać z wbudowanych opcji Twojego motywu lub wtyczek do WordPressa, które dodają kody JavaScript to odpowiednich miejsc (hooks). Jeżeli interesuje Cię ten temat to śledź bloga i jego aktualizacje.

Ręczne dodawanie kodu Google Analytics Joomla

Joomla to darmowy i otwarty system zarządzania treścią (CMS) do publikowania treści internetowych, opracowany przez Open Source Matters, Inc. Nie posiada wbudowanej integracji. Sama instalacja kodu śledzenia Google Analytics w Joomla jest bardzo proste, jednak wymaga ingerencji w kod aktywnego szablonu.

Zanim przystąpisz do edycji szablonu sprawdź w jego dokumentacji, czy nie ma przypadkiem prostej integracji poprzez zwykłe dodanie identyfikatora śledzenia. Możesz też skorzystać z gotowych modułów, które dodadzą kod śledzący do twojej strony.

Żeby dodać kod ręcznie należy:

  1. Zalogować się do panelu administracyjnego Joomla.
  2. Z menu pod etykietą Konfiguracja wybierz zakładkę Szablony.
  3. Teraz widzisz dostępne style, sprawdź który jest aktywny domyślnie dla wszystkich stron.
  4. Z lewej strony wybierz zakładkę Szablony.
  5. Wybierz teraz aktywny szablon klikając w link zawierający tekst szczegóły i pliki.
  6. Z lewej strony wybierz plik index.php.
  7. Znajdź w treści kodu sekcję <head>.
  8. Na końcu tej sekcji – przed znacznikiem </head> dodaj swój kod śledzenia.

Sprawdzenie czy kod Analytics działa

Żeby sprawdzić czy kod działa i zbiera dane wystarczy, że przejdziesz do raportu Czas rzeczywisty w swoim panelu Google Analytics.

Inne systemy

Jeżeli masz inny system, Drupal, Magento, OsCommrece, OpenCart. To zgłoś się do mnie poprzez Facebooka – https://www.facebook.com/dwapikselepl/ lub napisz na roman@dwapiksele.pl. Tobie pomogę rozwiązać problem i przyczynisz się do rozwoju treści na blogu. Twoje dane nie zostaną opublikowane, chyba że wyrazisz na to chęć.

Co dalej?

Teraz po instalacji kodu śledzenia powinnaś lub powinieneś

  • Skonfigurować śledzenie celów w Google Analytics
  • Skonfigurować filtry w Google Analytics
  • Skonfigurować śledzenie zdarzeń w Google Analytics
  • Skonfigurować śledzenie ecommerce lub rozszerzone ecommerce
  • Modyfikacja kodów śledzenia Google Analytics

Warto też abyś zainteresowała lub zainteresował się tematem

  • Co to jest Google Tag Manager
  • Co to jest Google Data Studio

Te dwa zagadnienia uproszczą Ci integrację i zbieranie danych oraz raportowanie statystyk ze strony.

Default image
Roman Rozenberger
Specjalista SEM, SEO i PPC. Założyciel i autor na blogu dwapiksele.pl.

Zostaw komentarz

Pixelowy Newsletter

Zapisz się do newslettera i otrzymuj na bezpośrednio swoją skrzynkę pocztową najnowsze artykuły, poradniki, cheklisty i materiały.

Nie, dziękuję